O recoñecemento da titularidade dun monte veciñal en man común a favor dunha comunidade de veciños é competencia do Xurado Provincial de Clasificación de Montes Veciñais, que o fai mediante resolución administrativa. O Xurado Provincial de Clasificación é, polo tanto, o órgano responsable de levar a cabo o proceso de clasificación dun terreo como monte veciñal en man común[1].
Existe un Xurado por cada unha das provincias. Está composto por un presidente, un vicepresidente, un secretario e catro vogais, con voz e voto nas reunións. A este Xurado incorpóranse como vogais dous representantes das comunidades implicadas en cada caso, con voz pero sen voto. Os acordos do Xurado adóptanse por maioría dos seus membros.
O proceso de clasificación de propiedade veciñal
O proceso de clasificación dun terreo como monte veciñal ven definido no artigo 11 da lei 13/1989 e nos artigos 19 a 31 do Decreto 260/1992, e ten como obxectivo legalizar a propiedade veciñal.
O expediente de clasificación pode iniciarse das seguintes formas:
En todo caso, quen solicite a clasificación dun terreo como veciñal en man común debe achegar, xunto coa instancia, un plano topográfico coa identificación dos terreos que se queren clasificar.
Existen diferentes fontes de información histórica que poden achegar datos de interese sobre os límites do monte. Entre estas fontes destaca o Catastro do Marqués da Ensenada, de 1752, o Catastro de 1958 ou os expedientes coas relacións de montes exceptuados da venda pública de 1860. Convén tamén consultar o Catálogo de Montes de Utilidade Pública de 1901 e a relación de bens inmobles do municipio que corresponda. No caso de non atoparse documentos específicos que acrediten de forma clara ata onde chega o monte, resulta conveniente que un grupo de veciños achegados ao monte asinen un manifesto sobre a súa condición de ben común.
O proceso a seguir para a clasificación dun monte como veciñal consta, normalmente, das seguintes fases:
Durante a tramitación do expediente, e ata que o Xurado responda, o terreo sinalado non pode ser nin ocupado nin dividido. Os posibles ingresos por aproveitamentos ou ocupacións que perciba a entidade que puidera estar ocupando esa superficie, de ser o caso, deben depositarse na Tesourería Xeral da Xunta de Galicia, salvo que exista acordo entre as partes no que se dispuxera outra forma de proceder.
Despois de recoller toda a documentación necesaria, o instrutor presentará unha proposta razoada ante o Xurado para que se inclúa na orde do día da primeira convocatoria que se celebre e adopte o acordo que proceda.
O instrutor redactará a resolución definitiva que asinarán todos os membros do Xurado, e o secretario levantará acta no libro correspondente, cos acordos e votos particulares, de existir. A resolución comunicaráselle ás persoas interesadas e publicarase no Diario Oficial de Galicia e no Rexistro da Propiedade, podendo ser recorrida ante o propio Xurado e pola vía contencioso-administrativa.
Resolta a clasificación e os posibles recursos que se chegaran a presentar, o Xurado remitirá certificación do acordo definitivo a quen solicitou o inicio do expediente, aos que presentaron alegacións, á Delegación Provincial da Consellería do Medio Rural e ao concello correspondente.
A resolución firme debe conter os requisitos necesarios para a súa inscrición no Rexistro da Propiedade, acompañándose de planos suficientes para permitir a identificación da superficie clasificada.
Os efectos inmediatos da clasificación son os seguintes:
Unha vez clasificada a parcela como monte veciñal, fixarase a superficie e as estremas da mesma, acompañando resolución planimétrica suficiente, con datos descritivos precisos.
[1] Segundo o definido no artigo 9 da lei 13/1989 e artigos 13 a 18 do Decreto 260/1992.
Utilizamos tecnoloxías como cookies para mellorar o funcionamento da web e para recopilar estatísticas anónimas de uso. Al aceptar as cookies acepta voluntariamente o tratamento dos seus datos. Isto tamén inclúe, por un tempo limitado, o seu consentimento de acordo co artigo 49 (1) (a) GDPR para o procesamento de datos fóra do EEE, por exemplo, nos EE. UU. Nestes países, a pesar dunha coidadosa selección e obriga dos provedores de servizos, non se pode garantir o alto nivel europeo de protección de datos. Si os datos se transfieren aos EE. UU., existe, por exemplo, o risco das autoridades dos EE. UU. procesen estos datos con multas de control y supervisión sin que estén disponibles recursos legales efectivos o sin que puedan hacer valer todos los derechos del interesado. Pode revocar o seu consentimento en calquera momento.